Thursday 16 April 2015

YOUTH'S PROBLEM - Syakh Ibn Saleh 'Uthaymeen


Youth's Problem - Syakh Muhammad Ibn Salih Al-'Uthaymeen
Seruan Pertahan Jati Diri Bangsa

Anjuran ini dapat diperhatikan juga dalam tulisan TS Prof. Dr. Syed Muhammad Naquib Alattas dalam karya pentingnya, Islam, Secularism and the Philosophy of the Future, 1985. Manakala Prof. Seyyed Hossein Nasr dalam tulisannya bertajuk Panduan Anak Muda Islam untuk Dunia Moden pada tahun 1994. Dalam tahun2 1950an anjuran ini telah mula menyebar ke seluruh daerah sebagai ‘amaran’ cabaran penjajahan dan modernisasi.
A Young Muslim's Guide to the Modern World
by Seyyed Hossein Nasr
Anak Muda Generasi Baru

Percaya atau tidak, kita wajar memberi perhatian serius terhadap perkara ini. Tak kira betapa beria kita berbicara memperjuang aliran2 politik dan mempertahan madzhab masing2, kemunculan perbicangan isu yang real dan menepati citra masharakat tentunya masih belum cukup memuaskan penyampaiannya kepada kalangan penuntut dan pengajaran di bidang2 pengajian kita.

Ruang ketiga seperti yang disebutkan Dato' Saifuddin Abdullah dan Raja Ahmad Aminullah adalah ruang yang diisi oleh khalayak baru. Menurut Dato' Saifuddin Abdullah mereka terdiri dari kumpulan jaringan anak muda, kelas pencerahan, universiti terbuka anak muda, sekolah pemikiran al-Syatibi, buku jalanan dan banyak lagi. Raja Ahmad Aminullah menanggap  mereka ini sebagai generasi baru yang mencerahkan, rausyanfikir yang bebas dari kepentingan peribadi. (http://citasempurna.blogspot.com/2015/04/minda-tertawan-intelektualrausyanfikir.html)
'Sakitnya tuh di sini', di Rumah Fikir. Bersama Imam Muda Ashraf, Dato' Saifuddin Abdullah, Wan Saiful Wan Jan (IDEAS)
Sajak yang dinukilkan buku Minda Tertawan dalam tajuk pertama - Ruang Ketiga 

Ruang Ketiga Pencetus Perubahan

Syakh 'Uthaymeen yang menjadi rujukan dalam hadith dan sunnah juga sekarang mula dikembangkan wacana pembicaraannya dalam hal-ehwal ideologi dan sosiologi.
Perhatian yang diberikan oleh Syakh Salih al-‘Uthaymeen ini bukanlah baru, unjuran ini telahpun dilancarkan jauh lebih awal dari itu.

Dalam  tahun2 di masa merebaknya perpecahan kepimpinan bangsa muslim, suasana kekacauan yang belum reda ini dilemahkan lagi dengan perselisihan faham kalangan kaum muda dan kaum tua. Ini berlaku ke semua daerah2 samaada di Turki atau di Tanah Melayu justeru adalah akibat dari besarnya serangan yang menimpa bangsa2 muslim dan betapa cuainya bangsa muslim ketika itu. Hiruk-pikuknya ditambah lagi dengan kepincangan dari anak bangsa sendiri mendendangkan semula semangat yang didakyahkan penjajah melalui idea2 moden.

Dalam situasi ini muncul kumpulan penyatu dalam kalangan anak watan mengatasnamakan semangat nasionalism-kebangsaan muslim. Mereka mengisi ruang ketiga.

Di Turki, Badiuzzaman Said Nursi menyampaikan mesejnya melalui Risalah Nur.
Tuntutan Generasi Muda: Dari Koleksi Risalah Nur oleh Badiuzzaman Said Nursi
Menyahut Seruan

Sesungguhnya anjuran seumpama ini hendaklah disambut segera dari semua lapisan kepimpinan, cendekia, ilmuan, budayawan dan anak muda dari semua belahan dunia muslim di seluruh dunia bagi mengembalikan maruah dan kedaulatan bangsa muslim yang dihinakan semahunya itu.



Ringkasan Buku:

In this unique and lucid booklet and revered contemporary scholar, Shaykh Muhammad al-'uthamyeen addresses some of the ideological and sociological challenges faced by modern youth. Starting with an astute description of the state of contemporary young adults, he outlines major issues hindering their progress on the straight path of Islam. He not only covers current issues such as joblessness, estrangement between the young and their elders, and keeping good company but also discusses subjects predestination and the limits Islam places on individuals. In all instances al-'uthamyeen draws on the Quran and the authentic Sunnah to offer tangible solutions and to inspire the hearts of young people. The simplicity and straight forwardness of this work make even complicated issues easy to grasp. The wise advice the author offers is not only well presented but practical and compassionate. This book will benefit not only the young of the society but their parents and educators as well.

No comments:

Post a Comment