Wednesday 15 April 2015

SIMPOSIUM PENGETAHUAN PERIBUMI - EPISTEMOLOGI ILMU MELAYU





Saya berkesempatan hadir ke acara Simposium Pengetahuan Peribumi Melayu-Epistemologi Ilmu Melayu yang diadakan di Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya pada 15 April 2015 yang lalu. Kata-kata aluan disampaikan oleh Dato' Yaakob Harun.

Prof. Emeritus Muhammad Haji Salleh memulakan siri pembentangannya berkaitan 'Falsafah Melayu' bertajuk ‘In Search of a Malay (Ethno) Philosophy’ sekitar Adat Muda Menanggung Rindu,  Adat Tua Menahan Ragam. Takrif Falsafah Melayu  logika dan tatacara dari pandangan barat, pandangan hidup dan seluruh pemikirannya – logika perasaan dan menjaga keamanan. (in term of western worldview).
Menurut pandangan pengkaji Inggeris antara lain termasuk Winstead dalam Malay Magician, Willanson dalam Malay Papers, Skeat dalam Malay magic, Gimlette dalam Malay Medicine. Dari mata yang biru mereka Nampak kelainan yang jelas – Melayu dari ciri2nya, pandangan mereka mungkin tajam dan mungkin prejudis.
Rujukan dari Perancis termasuk Dr. Laurent Metzger dalam Nilai Melayu dari Sudut Pandang orang luar, dan Henri Fauconnier dalam Malaisie 1931 – The Soul of Malaysia. SUdut pandangan dan pendekatan yang komperatif – manusia alam yang bertindak mengikut perubahan alam, prejudis dari Inggeris dan appreciative English.


Pengkaji Melayu dalam 'Falsafah Kebangsaan Melayu' oleh Dr Burhanuddin Al-Helmi, Kosmologi Melayu ( ) dan orang asli, persepsi Melayu terhadap Masa oleh Asmah Hj Omar. Pancaran Hidup Orang Melayu, Pandacaran Sastera oleh Muhammad Haji Salleh. Buku Psikologi Melayu terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka Kuala Lumpur dan Malay Reasoning.


Elements of Filipino Philosophy
Residual Reality : Sisa Kelisanan
Nilai2 perkongsian, bertolak ansur, sumbangan, budibahasa, rasa malu ; tegur sapa, peka. Culture of shame (malay) – culture of guilt (western). Conflict Resolutions in malay society and crucial. Undang2 Laut - Melaka mempunyai nilai kreatif dan imaginatif bukan dalam konteks perindustrian, tapi dari segi persekitan kampong.
Etika dan prinsip hidup yang bermoral dan tidak bermoral melalui rasa malu, harga diri dan tanggungjawab diri. Kepercayaan kepada agama dengan nilai2 dan etika.
Alam membentuk dan memberi rentak kepada pekerjaan masyarakat, tapi disalaherti orang Melayu sebagai malas, tak bekerja – rentak membentuk orang Melayu dan falsafah hidupnya.
Falsafah alam
Persekitaran membina konsep air, api tanah dan hidup melayu dan angina membantu orang faham tentang alam seperti istilah tanah air melayu berbeza dengan istilah yang digunakan barat sebagai ‘mothersand’ ini termasuk dalam cara memperkenalkan konsep dan elemen dalam Negara.

Persepsi terhadap makhluk bernyawa dari perspektif Melayu, India dan Arab, menurut Skeat bertujuan mendapatkan cerita tentang pelindung atau bomoh. Rujuk masyarakat aslian – langit lapis, semua lapisan dijaga oleh Siti Hanum (pandangan barat).


Melonjak Peradaban Gagasan Idea
1.       Manusia dan nyanyian
2.      Hairan (perloi)
3.      Bulan dan syurga (mengkah sagar)
4.      Tempat matahari tinggal (
Singravelu (YH) Kosmologi melayu dan unsur2 Hindu tempat dewa tinggal Mahameru dan Bukit Seguntang.
Bumi duduk atas tanduk lembu bergoyang bermaksud gempa bumi
Melayu iktiraf alam makhluk tuhan seluruhnya, ruang hidup dikongsi bersama dengan nilai hormat dan saling fikirkan berdasarkan nilai hormat menghormati contohnya mengambil sebahagian hutan untuk buat rumah. Tidak rakus kerana menghormati alam. Sesuatu ada haknya, tak boleh ambil sesuak hati, kepentingan snya, rohnya dan semangat.
Contoh, Hikayat Inderaputera bersumpah tak bunuh binatang, kerana binatang juga menderita kehilangan ibu dan menanggung kesusahan.
Konsep beruang dan waktu
Mendasari kehidupan, waktu mengalir juga dalam dirinya dan luar. Dalam cerita dan masalah waktu silam, sekarang dan msa depan. Waktu dalaman puberty, memikir waktu timur barat dan peralihan masa.   




Seni Bina Alam Melayu 
oleh Dr. Wan Salleh Wan Ibrahim

1. Dunia Melayu diperumpamakan sebagai 'Garden of Eden' dan 'Makarion Nesos - Pulau', juga digelarkan dengan 'Atlantis dan 'Suvarnabhumi' iaitu bumi yang banyak galian. Ini terbukti dari Lembah Kinta, Perak D. Ridzuan.

2. Misteri dalam kalangan sarjana Eropah (orientalis) apabila tidak dapat merungkai bagaimana untuk mengkelaskan tamadun Melayu. [mystify among european is do not know how to classify]. Sarjana Eropah merujuk Melayu dari Yunan (Autronesia). [An European classify the Malay from Yunan means, Autronesia].
3. Dunia Pensejarahan - mengenalpasti zon tropika (ex; middle-eastern) meruupakan zon kehidupan mempunyai spiritual signifikan - menjadi asas pusat tamadun manusia pertama.  
4. Nabi Adam as diturunkan di Sri Lanka (alighted-drop-downgraded here) dan keturunan Adam as (Platform Sunda) merupakan Tamadun terawal sebelum Tamadun Atlantis zaman Nabi Nuh as (Noh Gilgamesh) merupakan tamadun Asala yang dikatakan orang Hindu. Konsep 'Atlantis' bagi tujuan menerokai ini, bukan European Region. 
5. Misteri technografi alam melayu, Etnografi Alam Melayu,  Fenotaip; iaitu rupa paras dan bahasa, Genotaip iaitu jenis mitochonchrial dna.
6. Sarawak dan Sabah - usul Yunan. (Sabah - Yunan - Atlantis - The Lost World - Maliau Basin)
7. Ilmu etnografi : ilmu2 untuk kenal pel tanggapan dan epistemologi barat.
8. Zaman ‘age of discovery - high civilizations.
9. World based on biblical reference :
i.                 Garden of Eden
ii.                Makarson nesos ( a blessful nusa)
iii.               Atlantis
iv.               Suvanabhumi (India)
10. Konsep peribadi melayu adalah misteri tidak boleh dikenali identity dari mana, berbeza dengan yang lain. Budaya megalistik (batu besar) Sunda, Heliosentrik (matahari) – Poseidon (Dewa Laut) mengikut Ariyo Santos contoh Nabi Sulaiman guna jinn.
Rumah Melayu Austronesia dicipta ikut suasan dan iklim setempat.  

Ulasan Personal :

1. Dalam hal ini rujukan2 lain yang amat penting termasuk The Golden Chersonese : The Malay Peninsula dan Ptolemy's world Map.
2. Sejauhmana wajar penghargaan terhadap adat kebudayaan di Indonesia seperti Misteri dan Falsafah Islam Kejawen, Hindu-Jawa [sebagai anjuran dari Prof. Dr. Syed Muhammad Naquib Alattas dalam Islam Dalam Sejarah dan Kebudayaan Melayu mukasurat 65. (Institut Bahasa, Kesusasteraan dan Kebudayaan Melayu, bidang pengkajiannya harus meliputi peninjauan pengertian falsafah serta agama2 Hindu dan Buddha, dengan tujuan menilai setakat mana penghargaan patut dirumuskan terhadap kesan2 kepercayaan serta pemikirannya dalam kehidupan Melayu Lama. Sejarah bahasa dan kesusasteraan Sanskrit harus diketahui, termasuk juga unsur2 lain kebudayaan Hindu-Buddha seperti kesenian dan adat2 istiadat serta sistim pemerintahan yang merupakan suasana kehidupan India. Bagi mencapai kefahaman yang sempurna untuk menghasilkan tujuan ini, Institut ini harus menyelenggarakan pengajaran bahasa Sanskrit).]
3. Kisah mengenai manusia adalah kisah mengenai para nabi. [History of mankind ideal history of prophet]. Bermaksud kedudukan para nabi diletakkan di tempat paling utama dalam sejarah. Sebagai contoh Nabi Adam as diturunkan di Sri Lanka dan Tamadun Terawal merujuk pada Sunda (Sundaland). 
Ulasan :
i. Prophets as far as we know—as reported in the Qur’an, Bible—they all seemed to be coming from that region.
ii. The City of the Prophet became the Place where true din was enacted 
iii. Anyman can create History, but only great man write History
Penghormatan terhadap Nabi Adam as adalah wajar dengan mengiktiraf dan meraikan penciptaan semula tamadun baru atau sekarang digelar sebagai 'Atlantis' - the Garden of Eden. Begitu juga dengan Kaa'bah di Arab Saudi bagi menghormati perjuangan Nabi Ibrahim as dan Nabi Ismail as. dan daerah2 lain berkait Nuh as,  Saleh as, Yunus as, Yusuf as, Yaakub, Harun, Yahya as, Musa as, Zakaria dan Isa as, berlatarkan daerah2 sekitar Eden, Yaman, Rom, Parsi, Iran, Iraq.

Perubatan traditional
Ilmu Perubatan, Ilmu Ramalan, Ilmu Perkasihan
oleh Dr. harun Mat Piah

Korpus Ilmu tradisional (Prof. Muhd)
-         perubatan
-         ramalan
-         perkasihan
-         bahasa
-         hisab
-         pertanian
-         bedil/senapang
-         pertukangan
-         kesenian
-         penulisan

2. ilmu ramalan diterapkan dalam ilmu perubatan seperti ta’bir mimpi, ilmu raksi, rejang ketika rejang 30hb









Forum, Prof. Emeritus Muhammad Haji Salleh, Dato' Dr. Hashim Awang





15Apr,500pm: Bersama Prof. Emeritus Muhammad Haji Salleh, En. Nuwairi Hj. Khaza'ai, Dato' Dr. Hashim Awang, Prof. Emeritus Dato' Dr. Wan Rafaie Abdul Rahman, Bilik Seminar Teratai Akademi Pengajian Melayu

No comments:

Post a Comment