Tuesday 7 April 2015

MINDA TERTAWAN - The Captive Mind

Minda Tertawan: Intelektual, Rausyanfikir dan Kuasa.

seusai diskusi 'Minda Tertawan'
Saya mula mengenali sosok Raja Ahmad Aminullah @Pak Engku apabila saya ke Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur PBAKL 2014, ketika itu saya ingin ke galeri buku (booth) Malaysia Turkish Dialogue Society (MTDS) membeli buku ‘Rumi and His Sufi Path of Love’. 

Pada masa itu juga saya sempat bertemu beliau yang mana sebelumnya sememangnya berhasrat berjumpa dengannya membincangkan karyanya untuk meluaskan lagi maksud2 dalam tulisannya. Disitu ruang diskusi bermula. Saya sempat terus membeli buku di galeri Gerakbudaya. 
Minda Tertawan: Intelektual, Rausyanfikir dan Kuasa
Sebelum ini saya sering mendapatkan wacana disekitar perbahasan 'colonization' dan ‘the captive mind’ yang dicetuskan oleh Prof. Dr. Syed Hussein Alattas yang saya anggap mempunyai tujuan yang sama dan menyampaikan mesej dalam perbicangan di ruang karier masing2. 

Di galeri Institut Terjemahan Buku Malaysia (ITBM)
Di galeri ITBM
Dalam temanya, 'Minda Tertawan' adalah satu cetusan dari beliau sendiri walaupun konsep itu sering diperkatakan oleh Prof. Dr. Syed Hussein Alattas, juga melalui Dr. Syed Farid Alattas. Kenyataan ini boleh dilihat pada ulasan yang beliau (Dr. Farid) nyatakan pada ulasan buku 'Minda Tertawan'. 


"...Cabaran kita dewasa ini adalah untuk menerapkan
faham-faham yang telah dijelmakan oleh cendekiawan kita demi memperlihatkan
masalah-masalah yang masih menghinggapi masyarakat kita.
Buku ini merupakan satu usaha kearah memperlihatkan
masalah-masalah negara kita secara kritis dan
mengemukakan untuk pertimbangan kita bahawa
musuh terbesar kita sebenarnya adalah minda tertawan."

(Dr. Syed Farid Alatas, Assoc. Prof. , Head, Department of Malay Studies, National
University of Singapore)

Saya pernah menimbulkan semula wacana ini yang saya sifatkan sebagai 'budaya mencetak' produk graduan. Ketika itu saya menghadiri satu bicara yang diadakan di R.A Fine Art, Publika, Jalan Duta, K.Lumpur. Saya membangkitkan bagaimana pengajian yang dilalui oleh pelajar dan pengajar juga sedang melalui satu suasana yang tidak menyokong wujudnya iklim ilmu yang kondusif atau dalam bahasa lain tidak mendokong budaya ilmu.

Bicara Karya Seniman Siri IV
Bagi menyampaikan maksud saya dan ramai orang lain lagi, saya memetik sedikit petikan beliau dalam Hubuddunya dan Jiwa Merdeka'.

"Seharusnya kita juga mempertahankan jabatan-jabatan pengajian yang membina korpus khazanah akademik dalam bidang falsafah, pemikiran dan persuratan. Salah satu contoh yang boleh dipuji pada tahun-tahun 1990-an ialah berdirinya ISTAC yang dipelopori oleh Professor Syed Mohd naquib Al-Attas dan menerima galakan menteri pendidikan pada waktu tu, Anwar Ibrahim. tetapi selepas patronnya tersingkir dari kekuasaan ISTAC juga dilihat sebagai hidup segan mati tak mau, hingga akhirnya diserap seolah-olah sebuah jabatan biasa dalam sebuah universiti." 
[photo; Jun 2014] International Institute of Islamic Thought and Civilization (ISTAC)
Saya sering juga memetik sajak beliau yang termuat dalam 'Menyarung Jiwa - Soulship' 

Libros Gandhi

Di lantai dua
Ruang kafe dipenuhi manusia
Berbaju t, dan yang bertali leher
Mengadap meja-meja ditimbuni buku-buku
Empat lima orang mengelilingi tiap meja
kedengaran bahasa sepanyol disertai gerak tangan
berbicara, debat intelektual
Sambil ngopi

Di lantai satu  
buku-buku tersusun rapi di rak-rak seluas saujana
memandang
dari kira-kira puluhan hingga ribuan peso
terjual buku-buku dari seluruh dunia

Di pasio de la reforma *
ciudad de mexico *
di kedai buku, kafe dan muzium seni
manusia berbicara ghairah
hal-hal setempat dan sedunia
meski kota ditandai wajah-wajah kemiskinan
serta setinggan dan peneroka
yang baru tiba dari pedalaman
berpakaian warna-warni tenunan kampung

Dapatkah kau menghayati
kekayaan rohani
intelektual
di tengah-tengah kemiskinan
berbanding negara
yang kaya materi dan bendanya
namun miskin pemikiran dan rohaninya
hanya tubuh berpakaian kain kilat dari korea,
dubai dan paris

gracias senor *
adios senorita *

Disember 1996
Ciudad de Mexico

* Sebuah jalan, 6 lorong sehala ditengah-tengah jalan raya Mexico
* bandaraya Mexico
* terima kasih tuan
* selamat tinggal puan

Sajak dipetik dari 'Kemiskinan Intelektual dan Budaya Laih' dalam 'Minda Tertawan' dan 'Menyarung Jiwa - Soulship'

Bicara Karya Seniman 4 di R.A FIne Art, Publika, Jalan Duta, Kuala Lumpur
Ulasan Sepintas Lalu

1. Dari kalangan mereka yang berjuang dalam lapangan politik, bercita mendapat kekuasaan, sebaliknya apabila mencapai kekuasaan melakukan sesuatu yang lebih teruk lagi.

2. Dalam kalangan terpelajar pula bersikap mengiyakan/mengabsah tindakan pemimpin politik.

3. Ahli akademik di universiti tidak banyak menulis, walaupun dari bidang mereka cebur. tidak tahu apa yang patut mereka tulis sebagai sumbangan dalam khidmat kerjaya masing2

Gambar Hiasan

Wawancara bersama Raja Ahmad Aminullah
Sabtu 11 apr 2015, 530ptg (Buku Minda Tertawan)

Soalan 1: Kesenian di Malaysia
Seni adalah satu yang ‘alami (natural), ratusan tahun. Seni semasa perlu kefahaman semua pihak di  kalangan pembuat dasar dan pelaksana.
Seni dan budaya merupakan fundamental basis membangun tamadun bangsa. Takrifan sekarang hanya peringkat luaran, takrifan sebenarnya falsafah dari apa yang terzahir. Pendidikan dan media memain peranan yang penting. Contoh intipati kegiatan seniman yang telah dianugerah, diberi penekanan oleg generasi baru.
Dahulu terbatas penulisan kreatif hujung minggu, cotoh dalam utusan zaman. Penulisan wacana dan kritikan tak dianggap penting
Diberi penekanan pemahaman seni pada pemimpin dan pelaksana dassar

Soalan 2: Peranan Media
Mencerdaskan Pemikiran bangsa dan pecaya pada kecerdika pembaca
Peranan Puisi dan sajak sekarang usaha masih jauh dari target yang sebenar
Mata pelajaran seni – budaya – sejarah. Seni dan budaya terpisah dengan akar sejarah bangsa menyebabkan ramai tak tahu kaitan.
Perrlu pembaikan selain dari usaha dari entiti2 yang sedia ada seperti Dewan Bahasa dan Pustaka dan Institut Terjemahan Buku Malaysia (ITBM).
Golongan budayawan – seniman harus melahirkan karya yang ingin dibaca khalayak, bukan sekadar unutk seronok.

Soalan 3: Kaitan Seni dan Masharakat
Seni tidak wujud dalam vacuum atau lompong. Penulis menanggap apa yang berlaku di sekeliling. Penulis mempunyai khalayak sendiri. Contoh karya2 sekitar tahun 30an – 50an (Angkatan Sasterawan ASAS 50), Selinna Samad Said, ketertarikan.
Jika ada alien datang, melihat kehidupan orang di Malaysia hidup dalam bunglow, kehidupan social yang berantakan.
Watak tokoh korporat tidak menggambarkan reality masharakat.


Soalan 4: Aspek Sosiobudaya dan Seni
Sebahagian dari kita masih teruja dan tertawan – samada dari barat atau timur. Masih belum mampu mengadaptasi dengan konteks masharakat. Misalnya apa yang berlaku di timur tengah, Arfrika. Kita terus menanggap tanpa analisis relevansi dengan kita. Kkita menjadi khalayak tertawan. Tiada inisiatif membangun khalayak sendiri sebaliknya mereplikasi.
‘universalime’ – rahmat sekalian ‘alam
Ilmu pengetahuan dan kemajuan, jika perlu ubah suai. Apa yang berlaku, kita mengambil keseluruhan selain dari cara berpakaian termasuk pemikiran dan ilmu (mencatak).
Ahli akademik jarang membuat kajian luar bidangnya. Menurut Otega Igase, ‘the barbarism of specialization’. Pengkhususan yang ekstreme menyebabkan …..
Mungkin kita tak mampu melahirkan scholar2 multiple. Kita bukan nostalgik, sekurang-kurangnya kita tahu sedikit di luar bidang. Tenaga pencerah zaman -  intelektual – ilmuan – academia – menggerak zaman.
Budaya laih. Tenaga pendorong datang dari ahli politik.
Seharusnya ilmuan – intelektual berfungsi sebahagian idea boleh manfaat orang politik. Intelektual lebih senag menjadi pengabsah. Ketaasuban meliputi cendekiawan, bukan pada idea tetapi orang. Apabila taasub, maka akan jadi wisdom mutlak.
Ruang ketiga seharusnya berupaya untuk bertanya, sekiranya tidak ada maka pemimpin merasa benar
Ada yang bertanya dengan cara santun-hemah, option tanya lansung tokoh.

Soalan 4:
Zaman edan, Malek Bennabi, colonizability. Masharakat tidak perlu dijajah fizikal, terpasung dalam kerangka ini kita tidak sedar
‘fix solution’ – penyelesaian mudah. Pemikiran rumusan kemballi kepada akar budaya nusantara. Kita tinggal dalam aspek positif dalam alam melayu. Kembali kepada Isalam’ masih mendendang slogan sama. Laih dan malas

Soalan 5: Nadim
Pengalaman 30 tahun, sebahagian terkembiri atau dipinggir sahabat beza politik, pertarungan kuasa sekitar 80an-90an.
Singapura diperintah, raja. Hang Nadim seorang budak (10tahun). Menyumbang idea ‘workable’ supaya membuat benteng batang pisang. Sedangkan cadangan seorang pembesar cadang tahan dengan betis. Hakikatnya mereka berkuasa. Raja2 terbatas melalui perlembagaan. Orang baru (neo-feudal) meraih untung. Perlu ada imbangan kuasa yang efektif. Check and balance dipertahan.
Nadim tak disenangi, malah dihukum bunuh.
Dimasalkan 50tahun kebelakangan. Potensi tak diguna sepenuhnya, Ungku Omar, Aminuddin Baki. Diasosiasika dikait dengan tokoh.

Solan 6: Ruang ke-3, inovasi social
Bukan 3rd force,tidak cita politik, tidak mementingkan diri, asset pada masharakat.
Wawancara DJ suara2 alternatif dalam lirik lagu.
‘Cinta’ – satu level memberi pengertian cinta antara perempuan dan lelaki. Cinta dan masharakat. Cinta pada tuhan – bagi yang punya keyakinan. Orang berpegalaman malas berfikir. Jangan tunggu tua.

Soalan 7: titik persamaan gabungan seniman-budayawan.
Titik persamaan untuk jadi lebih tulus dan dan ikhlas niat.
Kelompok baru ‘Ziarah Karyawan’, utama nilai dan silaturrahim.
Generasi 70an tinggal kuah, bukan ukhuwah – silaturrahim. Terkenal satu masa dulu dan terpinggir. Pencinta damai yang tak ingin konflik.

Soalan 8: Orang Muda dan Penghasilan Karya
Saranan – galilah ilmu, bacalah, bertemanlah dengan orang2 yang kita tidak boleh setuju dengan pegangan (engagement), bersenttuhan.
Tugas di akademi pengajian Islam turun di lapangan seperti Jalan Chow Kit. Sekurang-kurangnya jumpa.
Suka cakap dengn kasar, dengan orang sendiri. Luaskan pergaulan sesame generasi dan yang lebih berumur. Sebahagian besar boleh bertanya. Budaya malu, rasa taku 80an-90an. Segan-hormat-cium tangan. Jurang pengalaman.
Idea kesalingan, idea orang baru tahu, orang lama tak tahu. Hubungan timbal balik. Bersikap terbuka. Gali ilmu, hidup dalam masharakat, utama nilai kedamaian – ketenangan – kebenaran – keadilan.
11/4/2015/730pm
Gambar Hiasan
Akan datang:
Pencemaran puisi – meletakkan puisi ditempatnya - Suara seniman-budayawan – introspeksi.


No comments:

Post a Comment