Sunday 5 April 2015

JALALUDDIN RUMI DAN INOVASI SOSIAL

SOCIAL INNOVATION RUMI AND GULEN

Dr. Ihsan Yilmaz (President of Istanbul Institute),
International Institute for Advanced Islamic Studies (IAIS)

Welcoming speech from IAIS by Prof. Azam, and program conduct by Tengku Ahmad Hazri as moderator, the program start by simply introduce speakers for the Rumi life.

Kehidupan Jalaluddin Al-Rumi
Dr. Ihsan Yilmaz memulakan dengan sejarah ringkas kehidupan Jalaluddin Rumi, dari kelahiran, belajar, memulakan usahanya, kesan dari amalan2 yang dilakukan terhadap perubahan politik dan pentadbiran Negara, dan kesan sosial masharakat. Perpindahan beliau dari Balkh ke Konya.

Kelahiran
Beliau lahir di kota Balkh, 6 Rabiul Awwal 604H. ke Turki semasa serangan Mongol dan menetap di Konya......

Seterusnya Dr. Yilmaz menceritakan peranan Badiuzzaman Said Nursi, Peranan Mustafa Kamal terhadap Turki Moden.  Dr. Yilmaz menyatakan besarnya peranan penyair, ini dilihat dari mula perkembangan Islam di Zaman Rasululah saw. 

Dr. Ihsan Yilmaz di IAIS, selepas selesai syarahan beliau mengenai perubahan sosial Rumi dan Gulen
.......

Saya ada sebuah buku yang dibeli di Malaysian Turkish Dialogue Society (MTDS) pada PBAKL 2014 yang lepas. Buku bertajuk ‘Rumi and His Sufi path of Love’ disunting oleh M. Fatih Citlak – Huseyin Bingul terbitan Tughra Books. Artikel di dalamnya teruat tulisan oleh Mehmet Seker, M. Fethullah Gulen, Dr. Ramazan Altintas, Dr. Seema Arif, Dr. Michaela M. Ozelsel, Dr.Adnan Karaismailoglu, Dr. Selahattin Hidayetoglu, Dr. Sezai Kucuk, Dr. Nuri Simsekler, Erdogan Erol,  Peter H. Cunz, Dr. Abdullah Ozturk, dan  temuramah besama Mevlevi Sheikh Sefik Can oleh Nuriye Akman

Rumi and His Sufi Path of Love, dijual di MTDS booth pada Festival Buku Antarabangsa K.Lumpur 2014

Perbincangan dalam buku ini antara lain menyentuh kehidupan Jalaluddin Al-Rumi, yang sering dipanggil Mawlana (Guru), dilahirkan pada 30th Sept 1207 di Balkh, kini terletak di utara Afghanistan. Mawlana Jalaluddin Muhammad juga dikenali dengan panggilan ringkas Rumi, bermaksud “daripada Roman Anatolia” kerana Anatolia sering disebut sebagai “Tanah Rum (Romans).” Balkh, satu daripada bandar utama rantau menyimpan penting dalam tradisi Anatolian, ia dsebut Khorasan, pernah dijajah pada masa kelahirannya (Rumi), oleh Khawarzmshahs, dan  sebelumnya oleh Seljuks dan Ghaznavi. Guris, bermula pada 1198, menjajah kota, terutama ditumpukan pada Khawarzmshah pada 1206.

Rumi memperkatakan mengenai kegiatannya kepada orang ramai dari pelbagai budaya dan latarbelakang melalui bahasa cinta. Rumi, sebagai kebiasannya dikenali di barat, atau 'Maulana' di timur, adalah seoarng daripada sebilangan yang jelas mengenakan besar pengaruh melangkaui tempat dan masa. Rumi menuturkan terus ke hati dan menjangkaui rintangan masa. Sebagai seorang penyair terkenal di barat. Rumi membina jatitik persamaan (asas yang sama) untuk dialog. dalam usaha untuk memperrkenal Rumi dan jalan sufinya kepada barat, UNESCO tidak hanya mengisytiharkan 2007 sebagai 'Tahun Rumi', malah juga mengumumkan Mevlevi Sama Ceremony telah diterima sebagai Tradisi Agung Masharakat dalam Warisan Budaya yang mana perbezaan antarabangsa menetapkan untuk meningkatkan kesedaran awam terhadap nilai warisan ini.

bersambung...

Petikan dari Puisi Cinta,

"Kerana Cinta segalanya menjadi ada,
dan hanya kerana cinta pula,
maka ketiadaan menjadi keberadaan".

"Tanamlah kecintaan pada kekasih Tuhan dalam semangatmu,
jangan serahkan hatimu kepada apa pun,
tapi cinta mereka berhati gembira.
Janganlah mengunjungi tetangga yang berputus asa,
harapan masih ada.
Jangan pergi ke arah yang gelap,
kerana matahari masih ada."

"Cinta mengubah kepahitan menjadi manis,
tanah dan tembaga menjadi emas,
yang keruh menjadi jernih."



Inovasi Sosial dan Muslim Inggeris

Wacana perubahan sosial kini juga dikembangkan lagi dengan usaha- memurnikan pandangan terdap islam di dunia barat, antara yang mempromosikan usaha ini termasuk Dr. Ahmed Keeler yang kini dilantik sebagai Felo Kehormat di USIM, beliau sebelum ini (26 mac) membentangkan tajuk 'Reflections on English Muslims' di IAIS.
Dr. Ahmed Keeler turut hadir pada syarahan Dr. Yilmaz mengenai Rumi

No comments:

Post a Comment