Friday 10 April 2015

Pertemuan dengan Dato’ Jaafar Rahim

Khamis, 9 April 2015, 500pm Dirumahnya.
(Perbincangan seputar Bahasa, Falsafah, Kebenaran, Hikmah, Akal, pemikiran)

Bahagian 1 : Pendahuluan
Meneladani ‘Hikmah’ – ta’rif hikmah’ yang disepakati
Ilmu tentang ‘Hikmah’. Inggeris disebut wisdom. Melayu disebut kebijaksanaan, kebudimanan, kpenditaan. Seorang yang mencapai hikmah Contoh Pendeta Za’ba.
Kajian ‘Hikmah’ dalam dunia & pemikiran dan kaitan dengan Bahasa. Hikmah dalam Islam merujuk kepada ‘ukhrawi’
Ilmu perlu satu definisi yang betul, universal dan sarwajagat. Sesuatu pendapat belum tentu benar, Ilmu pasti benar.
Kebenaran yang ‘pragmatism’ (dipopularkan didunia barat) boleh dicabar. – ‘Pragmatic theory of Truth’.
Asas hikmah meneladani pandangan orang muda bertitik tolak dengan ilmu dan menyatakan kebenaran. Definisi ilmu, yang merujuk Prof. Dr. Syed Naquib Alattas, meletakkan seesuatu pada tempatnya.
Ilmu pengetahuan dan pemahaman yang benar
Rasulullah is the greatest communicator in the world.
Allah tidak boleh dilihat, tetapi keberadaannya ada dimana-mana.

Bahagian 2:
Zaman tradisi Islam – Ikhwan Al-Safa di Basra, Iraq. Murid2nya tawadhu’, menyuburkan ilmu dalam masharakat Islam.
Fungsi Ilmu dan kaitan dalam masharakat bertujuan memimpin. Suasana politik berbohong dijadikan benar – systematic lier. Ilmu tentang kebenaran – logic, mantic. Iaitu ilmu mencari kebenaran dan kesalahan – perbandingan. Menurut al-Ghazali siapa yang tidak mengkaji mantik boleh dipertikaikan ilmunya. Ilmu yang mengkaji idea dan sumber idea disebut  geneologi atau teori pemikiran. Dan Epistemologi, mengkaji sumber ilmu, seperti mengkaji perawi palsu.

Ini sebaliknya di barat, berkelakuan buruk. seorang Prof. dalam bidang peradaban, Meche Fucuo, seorang postmodernist. Seorang prof. suka mengajar di sebuah universiti kerana ada teman lelakinya disitu. Dalam buku saya, mengenai Sigmunt Freud, teori yang dipegangnya dipraktikkan, dia bersekedudukan dengan sekuriti. Di barat, mengkaji ilmu, ‘philosophy of wrongology’.

Pencerahaan dalam ‘Zen Buddhism’ ; Raja Yoga atau dalam Islam ‘Insan Kamil’.
Simbol yang tertinggi yang ada dalam ‘Old testament’ baik,, dalam ‘New Testament’ tak baik, menyeleweng seperti skandal Nabi Isa.
Ilmu eksoterik, anagogic diperkembangkan oleh Seyyed Hossein Nasr.

Bahagian 3 : Falsafah
Peranan falsafah dalam ‘hikmah’ membawa kebenaran ke peringkat tertinggi. Falsafah ilahi. Menjawab masalah anti falsafah, falsafah adalah alat berfikir. Sebuah buku bertajuk, ‘Why god give brain’.
Tokoh dalam bahagian ini, Al-Ghazali, Al-Syafie, Ibnu Sina, Ibn Rushd.

Bahagian 4: Hikmah
Islam holistic – Transcedental Truth of Religion. Penting mengkaji teori2 barat tentang kebenaran untuk menyanggah mereka. Perjalanan seseorang itu bermula dengan kebenaran berakahir dengan kebenaran. Asas kebenaran, ilmu, dengar, lihat, empiric, pengalaman. Asas kebenaran dalam Islam melalui pemikiran. Tak boleh pemikiran yang keliru. Pemikiran yang benar, bahasa yang benar, ilmu yang benar. Kebenaran tertinggi akan mencapai ‘Hikmah. Dibarat ada satu praktik dipanggil falsy, kepalsuan dalam berbahasa.

Bahagian 5: Nasihat
Melahirkan anak muda yang bijaksana, khalifah Allah. Apa yang ada di university tak cukup. Perlu ada keinginan menuntut ilmu – ‘bibliomania’. Nilai ilmu – ‘aksiologi’. Memasharakatkan ilmu. ‘A new kind of science’ oleh Prof. Stepehen Wolform.
Saranan (DJR) galakkan untuk sambung pengajian ke semua peringkat terrtinggi, dan perlu mendapatkan wacana diluar. Pengalaman (DJR), tak menyambung pengajian peringkat master (postgraduate), ikuti wacana2 diluar seperti bersama Prof. Syed Naquib Alattas di ISTAC. 

Situasi sekarang, masharakat mengalami kekacauan, kekeliruan budaya, memerlukan definisi semula makna budaya.





No comments:

Post a Comment