Saya berkesempatan hadir ke acara Simposium Pengetahuan
Peribumi Melayu-Epistemologi Ilmu Melayu yang diadakan di Akademi Pengajian
Melayu, Universiti Malaya pada 15 April 2015 yang lalu. Kata-kata aluan disampaikan oleh Dato' Yaakob Harun.
Prof. Emeritus Muhammad Haji Salleh
memulakan siri pembentangannya berkaitan 'Falsafah Melayu' bertajuk ‘In Search of
a Malay (Ethno) Philosophy’ sekitar Adat Muda Menanggung Rindu, Adat Tua Menahan Ragam. Takrif Falsafah Melayu
logika dan tatacara dari pandangan barat,
pandangan hidup dan seluruh pemikirannya – logika perasaan dan menjaga
keamanan. (in term of western worldview).
Menurut pandangan pengkaji Inggeris antara
lain termasuk Winstead dalam Malay Magician, Willanson dalam Malay Papers, Skeat
dalam Malay magic, Gimlette dalam Malay Medicine. Dari mata yang biru mereka Nampak
kelainan yang jelas – Melayu dari ciri2nya, pandangan mereka mungkin tajam dan
mungkin prejudis.
Rujukan dari Perancis termasuk Dr. Laurent
Metzger dalam Nilai Melayu dari Sudut Pandang orang luar, dan Henri Fauconnier
dalam Malaisie 1931 – The Soul of Malaysia. SUdut pandangan dan pendekatan yang
komperatif – manusia alam yang bertindak mengikut perubahan alam, prejudis dari
Inggeris dan appreciative English.
Pengkaji Melayu dalam 'Falsafah
Kebangsaan Melayu' oleh Dr Burhanuddin Al-Helmi, Kosmologi Melayu ( ) dan orang
asli, persepsi Melayu terhadap Masa oleh Asmah Hj Omar. Pancaran Hidup Orang
Melayu, Pandacaran Sastera oleh Muhammad Haji Salleh. Buku Psikologi Melayu
terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka Kuala Lumpur dan Malay Reasoning.
Elements of Filipino Philosophy
Elements of Filipino Philosophy
Nilai2 perkongsian, bertolak ansur,
sumbangan, budibahasa, rasa malu ; tegur sapa, peka. Culture of shame (malay) –
culture of guilt (western). Conflict Resolutions in malay society and crucial. Undang2
Laut - Melaka mempunyai nilai kreatif dan imaginatif bukan dalam konteks
perindustrian, tapi dari segi persekitan kampong.
Etika dan prinsip hidup yang bermoral dan
tidak bermoral melalui rasa malu, harga diri dan tanggungjawab diri. Kepercayaan
kepada agama dengan nilai2 dan etika.
Alam membentuk dan memberi rentak kepada
pekerjaan masyarakat, tapi disalaherti orang Melayu sebagai malas, tak bekerja –
rentak membentuk orang Melayu dan falsafah hidupnya.
Falsafah alam
Persekitaran membina konsep air, api
tanah dan hidup melayu dan angina membantu orang faham tentang alam seperti
istilah tanah air melayu berbeza dengan istilah yang digunakan barat sebagai ‘mothersand’
ini termasuk dalam cara memperkenalkan konsep dan elemen dalam Negara.
Persepsi terhadap makhluk bernyawa dari
perspektif Melayu, India dan Arab, menurut Skeat bertujuan mendapatkan cerita
tentang pelindung atau bomoh. Rujuk masyarakat aslian – langit lapis, semua
lapisan dijaga oleh Siti Hanum (pandangan barat).
Melonjak Peradaban Gagasan Idea
Melonjak Peradaban Gagasan Idea
2.
Hairan (perloi)
3.
Bulan dan syurga (mengkah sagar)
4.
Tempat matahari tinggal (
Singravelu
(YH) Kosmologi melayu dan unsur2 Hindu tempat dewa tinggal Mahameru dan Bukit
Seguntang.
Bumi
duduk atas tanduk lembu bergoyang bermaksud gempa bumi
Melayu
iktiraf alam makhluk tuhan seluruhnya, ruang hidup dikongsi bersama dengan
nilai hormat dan saling fikirkan berdasarkan nilai hormat menghormati contohnya
mengambil sebahagian hutan untuk buat rumah. Tidak rakus kerana menghormati
alam. Sesuatu ada haknya, tak boleh ambil sesuak hati, kepentingan snya, rohnya
dan semangat.
Contoh,
Hikayat Inderaputera bersumpah tak bunuh binatang, kerana binatang juga
menderita kehilangan ibu dan menanggung kesusahan.
Konsep beruang
dan waktu
Mendasari
kehidupan, waktu mengalir juga dalam dirinya dan luar. Dalam cerita dan masalah
waktu silam, sekarang dan msa depan. Waktu dalaman puberty, memikir waktu timur
barat dan peralihan masa.
oleh Dr. Wan Salleh Wan Ibrahim
1. Dunia Melayu diperumpamakan sebagai 'Garden of Eden' dan 'Makarion Nesos - Pulau', juga digelarkan dengan 'Atlantis dan 'Suvarnabhumi' iaitu bumi yang banyak galian. Ini terbukti dari Lembah Kinta, Perak D. Ridzuan.
2. Misteri dalam kalangan sarjana Eropah (orientalis) apabila tidak dapat merungkai bagaimana untuk mengkelaskan tamadun Melayu. [mystify among european is do not know how to classify]. Sarjana Eropah merujuk Melayu dari Yunan (Autronesia). [An European classify the Malay from Yunan means, Autronesia].
3. Dunia Pensejarahan - mengenalpasti zon tropika (ex; middle-eastern) meruupakan zon kehidupan mempunyai spiritual signifikan - menjadi asas pusat tamadun manusia pertama.
4. Nabi
Adam as diturunkan di Sri Lanka (alighted-drop-downgraded here) dan keturunan Adam as (Platform Sunda) merupakan
Tamadun terawal sebelum Tamadun Atlantis zaman Nabi Nuh as (Noh Gilgamesh) merupakan tamadun
Asala yang dikatakan orang Hindu. Konsep 'Atlantis' bagi tujuan menerokai ini, bukan European Region.
5. Misteri technografi alam melayu, Etnografi Alam Melayu, Fenotaip; iaitu rupa paras dan bahasa, Genotaip iaitu jenis mitochonchrial dna.
i. Garden of Eden
ii. Makarson nesos ( a blessful nusa)
iii.
Atlantis
iv. Suvanabhumi (India)
10. Konsep
peribadi melayu adalah misteri tidak boleh dikenali identity dari mana, berbeza
dengan yang lain. Budaya megalistik (batu besar) Sunda, Heliosentrik (matahari)
– Poseidon (Dewa Laut) mengikut Ariyo Santos contoh Nabi Sulaiman guna jinn.
Rumah
Melayu Austronesia dicipta ikut suasan dan iklim setempat.
Ulasan Personal :
1. Dalam hal ini rujukan2 lain yang amat penting termasuk The Golden Chersonese : The Malay Peninsula dan Ptolemy's world Map.
2. Sejauhmana wajar penghargaan terhadap adat kebudayaan di Indonesia seperti Misteri dan Falsafah Islam Kejawen, Hindu-Jawa [sebagai anjuran dari Prof. Dr. Syed Muhammad Naquib Alattas dalam Islam Dalam Sejarah dan Kebudayaan Melayu mukasurat 65. (Institut Bahasa, Kesusasteraan dan Kebudayaan Melayu, bidang pengkajiannya harus meliputi peninjauan pengertian falsafah
serta agama2 Hindu dan Buddha, dengan tujuan menilai setakat mana
penghargaan patut dirumuskan terhadap kesan2 kepercayaan serta
pemikirannya dalam kehidupan Melayu Lama. Sejarah bahasa
dan kesusasteraan Sanskrit harus diketahui, termasuk juga unsur2 lain
kebudayaan Hindu-Buddha seperti kesenian dan adat2 istiadat serta
sistim pemerintahan yang merupakan suasana kehidupan India. Bagi
mencapai kefahaman yang sempurna untuk menghasilkan tujuan ini,
Institut ini harus menyelenggarakan pengajaran bahasa Sanskrit).]
3. Kisah mengenai manusia adalah kisah mengenai para nabi. [History of mankind ideal history of prophet]. Bermaksud kedudukan para nabi diletakkan di tempat paling utama dalam sejarah. Sebagai contoh Nabi Adam as diturunkan di Sri Lanka dan Tamadun Terawal merujuk pada Sunda (Sundaland).
Ulasan :
i. Prophets as far as we know—as reported in the Qur’an, Bible—they all seemed to be coming from that region.
ii. The City of the Prophet became the Place where true din was enacted
iii. Anyman can create History, but only great man write History
Penghormatan terhadap Nabi Adam as adalah wajar dengan mengiktiraf dan meraikan penciptaan semula tamadun baru atau sekarang digelar sebagai 'Atlantis' - the Garden of Eden. Begitu juga dengan Kaa'bah di Arab Saudi bagi menghormati perjuangan Nabi Ibrahim as dan Nabi Ismail as. dan daerah2 lain berkait Nuh as, Saleh as, Yunus as, Yusuf as, Yaakub, Harun, Yahya as, Musa as, Zakaria dan Isa as, berlatarkan daerah2 sekitar Eden, Yaman, Rom, Parsi, Iran, Iraq.
Ilmu
Perubatan, Ilmu Ramalan, Ilmu Perkasihan
oleh
Dr. harun Mat Piah
Korpus
Ilmu tradisional (Prof. Muhd)
-
perubatan
-
ramalan
-
perkasihan
-
bahasa
-
hisab
-
pertanian
-
bedil/senapang
-
pertukangan
-
kesenian
-
penulisan
2. ilmu
ramalan diterapkan dalam ilmu perubatan seperti ta’bir mimpi, ilmu raksi,
rejang ketika rejang 30hb
Forum, Prof. Emeritus Muhammad Haji Salleh, Dato' Dr. Hashim Awang |
15Apr,500pm: Bersama Prof. Emeritus Muhammad Haji Salleh, En. Nuwairi Hj. Khaza'ai, Dato' Dr. Hashim Awang, Prof. Emeritus Dato' Dr. Wan Rafaie Abdul Rahman, Bilik Seminar Teratai Akademi Pengajian Melayu
|
No comments:
Post a Comment